Центровете за оценка на персонала оценяват уменията и способностите на служителите не само при наемането на нов човек, но и при оценка на развитието на персонала. На база на резултатите се взимат важни решения, когато пред компанията предстои организационно преструктуриране и т.н. Особено сега, по време на криза, наемането на (грешен) човек би било от изключително голямо значение, особено ако е на средно или висше ниво.
Какви въпроси и казуси да очакваме по време на оценка в подобен център:
Какви въпроси и казуси да очакваме по време на оценка в подобен център:
- Представяне – с няколко думи да се представим пред изпитващите и да отбележим най-важните етапи от живота си. Първото впечатление е от особено значение, за да грабнеш човек в първите няколко минути - може да стане дори с едно "Здравей"!
- Презентация – като асистент на Техническия директор, трябва да го убедите, че ви е необходима дадена софтуерна програма. За да го направите, трябва да бъдете убедителни, да направите риторична пауза, да дадете тежест на думите си.
В голяма степен, за да преминете успешно въпросите на центровете за оценка, трябва да имате и малко актьорски талант. Дори и да нямате такива заложби потренирайте предварително – фокусирайте се върху фрази, които искате да кажете и т.н.
- Казус – "Шеф сте на фирма и сте създали нов продукт. Развийте стратегия за успешното му навлизане на пазара." Тук няма 1 правилно решение, съсредоточете се върху постигането на резултат, като едновременно с това кажете как ще го осъществите, какви методи ще използвате, какви комуникационни канали, продажбени техники и стратегии и пр.
- Ролева игра – "Ръководител отдел сте, трябва да говорите със свой колега, който закъснява редовно за работа" Този въпрос ще тества комуникативните ви умения да управлявате конфликти. Вие сте човекът, който избира стила и начина на говорене, като го съобразява с типа характер на човека отсреща. Имайте предвид, че „дърпането на монолог” вероятно не би бил удачен вариант, по-скоро се стремете към диалог и разговор с колегата. Чуйте причините, искайте обяснение.
- Интервю - "Как се справяте с неуспехите? Кои са силните Ви страни? Какво означава за Вас успехът?" Тук трябва да бъдете много концентрирани, мисълта и думите ви да текат гладко. Не допускайте пелтечене и хаотично говорене, за да не оставите впечатление за човек, който няма цел. Някои от интервюиращите могат да се опитат да объркат и смутят кандидата - не загубвайте концентрацията си - отговаряйте елегантно.
- Разпределяне на пощата – "За 20 мин минавате през офиса между 2 командировки, имате много кратко време да прегледате и разпределите пощата си." Тук става въпрос за организационен талант. Кое да свършите сам и кое да делегирате на друг.
- Групова дискусия - "Какви качества трябва да притежава "Добрия" ръководител." Стилът на дискусията е по-важен от резултата. Споделете своето мнение, без да игнорирате мнението на другите и без да навлизате в спорове.
Не се изненадвайте и от въпроси от рода на:
- Какъв бихте предпочели да станете – горски работник или учител? Тук горски е синоним на резервиран и затворен човек, а учител - на открит човек.
- Какво предпочитате след тежък ден – вана или душ? Този въпрос ще даде отговор дали имате по-скоро мъжко мислене (душ) или женско (вана). Някои позиции, например, предполагат по-мъжко поведение и справянето с по-стресови ситуации без паника.
Разбира се, това са само примерни въпроси. Те също могат да бъдат много субективни. Неведнъж е имало случай, при който кандидат, минал успешно през център за проверка, след това се проваля на дадена длъжност или обратното. Въпреки всичко, резултатите дават наистина по-добра представа за типа човек, за неговия начин на мислене и способността да се справя с определени задачи.