По материали от EuroGraduate
Телефонните интервюта са първия етап от процеса при подбор на персонал. Вследствие на големия брой кандидатури, особено по някои по-атрактивни предложения за работа, телефонното интервю играе ролята на филтър, с цел идентифициране на най-подходящия кандидат. Обаждането по телефона е само по себе си добра новина - кандидатурата вече е направила добро впечатление.
А ето и нашите 10 съвета, които ще ви помогнат да се представите още по-добре по време на интервюто:
Телефонните интервюта са първия етап от процеса при подбор на персонал. Вследствие на големия брой кандидатури, особено по някои по-атрактивни предложения за работа, телефонното интервю играе ролята на филтър, с цел идентифициране на най-подходящия кандидат. Обаждането по телефона е само по себе си добра новина - кандидатурата вече е направила добро впечатление.
А ето и нашите 10 съвета, които ще ви помогнат да се представите още по-добре по време на интервюто:
- Прочетете и ако трябва научете добре обявата за работа и най-вече задълженията, която тя описва. Опитайте се да подготвите по няколко думи за всяко едно задължение, като се стремите да изтъкнете своите силни страни в тяхното осъществяване.
- Подгответе списък с постиженията си, които отговарят на позицията за работа. Бъдете специфични и обстоятелствени, например „увеличени продажби с 35%” или „намаляване на разходите с около 27%”. Поставете списъка пред себе си по време на интервюто и се възползвайте от информацията там при всеки удобен случай.
- Интервюиращите очакват да чуят конкретни предизвикателства или проблеми, с които сте се сблъсквали в работата си до този момент. Освен това очакват да разберат какво сте решили и предприели като действия, както и какъв е бил резултата. Помислете за примери, които дават от една страна количествена информация, а от друга демонстрират способностите ви за общуване, работа в екип, аналитични възможности, инициативност и мотивация.
- Разберете всичко възможно за компанията – продукти и услуги, политика, история и култура. Запознайте се добре с уеб страницата на работодателя и не се притеснявайте да коментирате конструктивно всичко по нея.
- Не говорете твърде бързо, не използвайте диалектни думи и фрази и не прекъсвайте интервюращите. Като отговаряте на стила и нивото на говорене на интервюиращия ще успеете да осъществите добра комуникация и разбирателство с него. Опитайте се да говорите възможно най-гладко, без да използвате прекалено много вокални паузи като „ммм..” или „ааа..” и т.н. Имайте предвид, че гласът ви е най-силния продажбен инструмент.
- Бъдете кратки и ясни. За повечето въпроси отгворите трябва да бъдат с продължение около 2-3 минути, не повече. Времето е много важно при телефонното интервю и ако твърде често се отдалечавате от темата, губите не само времето си, но и положителни впечатления.
- Разпечатайте по едно копие на автобиографията си и обявата за работа, за да си помагате с тях. След това си запишете какви въпроси са ви задавали и какви са били вашите отговори, тъй като на второто интервю някои въпроси умишлено могат да бъдат повторени.
- Усмихвайте се, докато говорите по телефона. Редица изследвания потвърждават, че усмивката по телефона се усеща и оказва положително влияние върху човека отсреща. Психолозите поддържат мнението, че ако стоите прави, докато говорите по телефона, увеличавате своята увереност и балансирано самочувствие, тъй като това рефлектира върху гласа и тона ви. Също така показва професионализъм и мотивация.
- Подгответе въпроси, които да зададете на интервюиращите. Това показва, че сте сериозни в намеренията си и че сте отделили време, за да се подготвите добре за интервюто.
- Когато сте на интервю е много важно да звучите убедително. Използвайте цялата си сигурност и професионални знания и винаги давайте реални примери от опита си.
Никога не можете да предвидите всички въпроси, които могат да ви се зададат на интервюто, но тук сме се спрели на най-често срещаните:
- Бихте ли ни разказали малко за себе си?
- Защо кандидатствате за тази позиция?
- Защо напускатенастоящата си работа?
- Кое е най-голямото ви постижение до този момент?
- Кои са Вашите силни и слаби черти?
- Как се виждате след пет години?
- Пред какви предизвикателства може да Ви изправи настоящата позиция?
- Какви са очакванията ви за заплата?
- Какво знаете за нашата компания?
- Защо смятате, че ще се справите със задачите, изброени в описанието на работата?
Имайте предвид, че понякога интервюиращите задават въпроси, извън стандартните, където няма правилен и неправилен отговор. Те по-скоро се използват с цел информация за начина ви на мислене и добра аргументация.
Ето няколко от тях:
- Ако можехте да сте животно, кое бихте избрали? (Не забравяйте да кажете защо сте избрали именно това животно. С какви качества то се характеризира, погледнато през призмата на бизнеса?)
- Ако имахте една тухла, какво бихте направили с нея? (отново опитайте се да впишете „тухлата” в контекста на бизнес средата.)
- Какво ще запомните от това интервю?
- Склонни ли сте към периодични промени в живота си? (Промяната не винаги означава нещо негативно. Много хора могат да си помислят, че това е повод да се смята, че често бихте сменяли работата си. Всъщност промените понякога говорят за динамика, самоинициатива и силно изразена мотивация и индивидуализъм.)