Брой: | 13 |
Излъчено: | 08.05.2004 г. |
Тема: | Работа за хора с увреждания |
В предаването: · Работа за хора с увреждания · Агенция по заетостта – програми за хора с увреждания. · Работодателят – участие в програмата. · Знаете ли, че... Как да работим с хората с увреждания. · Историята на... – един щастлив край. |
|
Въпроси в анкетата: - Смятате ли, че хората с увреждания имат възможност да работят? - Виждали ли сте човек с увреждане в работна обстановка? - Къде смятате, че е най-подходящо да работят хора с увреждания? |
|
Участници: | Росица Стелиянова, Агенция по заетостта Орлин Бориславов, "Микрофон и мишка" |
Росица Стелиянова е заместник изпълнителен директор на Агенцията по заетостта. Завършила е право в Софийския университет. Има две специализации в Холандия и Италия по предприсъединителните и структуроопределящите фондове. Обича новите предизвикателства. Въпреки голямата си заетост намира време и за любимите си цветя. Орлин Бориславов е на 39 години, Управител и собственик на компютърен клуб и дизайн студио и продуцент и водещ на радиопредаване. Завършил е Унгарска филология. Неговите хобита са работата и пътуванията. |
|
Знаете ли че: За да общувате свободно и без притеснения с хора с увреждания, е добре да знаете някои правила, за да се чувстват и двете страни комфортно. Преди всичко, имайте предвид, че хората с увреждания са хора – както всички останали. Добре е да не подхождате към всички хора с еднакъв тип увреждане по абсолютно еднакъв начин. Ако не знаете какво да кажете или направите, позволете на човека с увреждане да ви помогне. Вместо да правите предположения, по-добре е да попитате какво и как да правите, какъв начин за комуникация да използвате, каква помощ да предложите. Самият човек с увреждане е най-правилният ви съветник. 1. Когато общувате с човек, който не вижда или има увредено зрение - Когато се запознавате с човек със зрително увреждане, след като кажете “приятно ми е”, той ще подаде ръка, която вие можете да поемете. - Когато разговаряте с човек със зрително увреждане, гледайте и говорете директно на него, а не на или чрез придружителя му. - При започване на разговора се представете на събеседника си, като представите и всички присъстващи на срещата. - Когато разговаряте в група от няколко човека, винаги назовавайте човека, към когото се обръщате, по име. 2. Когато общувате с човек с физическо увреждане - Когато разговаряте с човек, който ползва инвалидна количка, е добре да гледате и говорите директно на него, а не на или чрез придружителя му. - Опитайте се да не говорите от високо, а да застанете на нивото на очите на събеседника си, например като седнете. 3. Когато общувате с човек без слух или който ползва слухов апарат - Най-добре е в началото да оставите събеседника ви да ви упъти за начина, по който най-добре може да бъде осъществено общуването. Например с четене по устните, жестомимика или писане на бележки. - Когато искате да привлечете вниманието на човек със слухово увреждане, докоснете го по рамото или махнете с ръка в полезрението му. - Говорете директно на събеседника си, дори и да присъства преводач. Винаги осъществявайте зрителния контакт с човека с увреждане, а не с преводача. - Ако събеседникът ви чете по устните, застанете директно пред него, говорете ясно и с нормална бързина. Понякога може да се наложи да опростите изреченията си и да използвате мимика и жестове. 4. Когато общувате с човек с ментални увреждания - Водете разговора максимално естествено. Повтаряйте и задавайте въпроси, когато се налага за да има яснота. - Винаги давайте време на събеседника си да ви каже спокойно всичко, което иска. Старайте се да не довършвате думите вместо него. - Когато е необходимо, задавайте кратки въпроси, които изискват кратки отговори или може да им бъде отговорено само с поклащане на глава. |
|
Една история с щастлив край: | |
Ели Станишева, "Микрофон и мишка"
| |
Ели Станишева е на 25 години. Завършила е Обща педагогика в Софийски Университет. Хоби и интереси: компютри, кучета, футбол, музика и доброволната работа в неправителствения сектор. Обича приятелите и разходките сред природата.
| |
Назад |