Откакто наскоро започна да се говори за края на кризата (в международен аспект) много хора дават индикации, че вече се оглеждат за нова работа, изчаквайки малко по-голяма стабилност на пазара на труда.
В наскоро проведено проучване в САЩ около 60% от наемните работници споделят, че имат намерение да напуснат сегашните си работни места в момента, в който икономическата ситуация се стабилизира... Звучи изкушаващо да се възползвате от тази информация и да скръцнете със зъби на шефа си след такива цифри, особено ако планирате скоро да си смените работата. Но начинът, по който си тръгвате от една компания, може да има дългосрочно влияние върху кариерата ви и личния ви живот.
Сигурно може да измислите много подходящи начини, но ето няколко идеи от нас:
Бъдете подготвени. Прегледайте договора си преди да обявите, че напускате. Припомнете си политиката на фирмата, отнасяща се до оставки, обезщетения, връщане на фирмена собственост и изплащане на неползвани отпуски. Добре е да се поинтересувате каква информация може да бъде предоставена или да стигне до бъдещия ви работодател. Ако вече имате друго предложение за работа, то е добре да е в писмена форма, преди да подадете предизвестие за напускане.
"Използвай или губиш". Ако не сте използвали отпуската си може да го направите преди да подадете предизвестие. Тя ви се полага по договор и по закон – или я ползвате или трябва да ви бъде изплатена от работодателя. Но така или иначе някои работодатели могат да ви откажат. От друга страна, ако не искате да нажежавате обстановката и да си влошавате отношенията с компанията, не обявявайте напускането си веднага, след като сте се върнали от отпуска.
Бъдете културни и стилни. Важно е за вашата кариера. Помолете за среща с шефа си, минавайки по каналния ред. Бъдете подготвени какво ще кажете. Бъдете откровени и директни, като в същото време се държите любезно. Може да предложите помощта си за хората, които ще ви наследят, за да улесните процеса на преход. Или да попитате шефа си по какъв друг начин може да сте от полза. След разговора с него напишете и подайте официално писмо (на хартия) за напускане, с отбелязани последния ви ден и предложената от вас помощ за бъдещите ви заместници. Запазете копие. Счита се, че стандартното едномесечно предизвестие върши работа, но ако сте работили в компанията по – дълго (над 4-5 години, например), ще е добре да предвидите по-дълъг срок. В същото време трябва да сте готов и да напуснете веднага – някои компании имат такава политика и не допускат оставане на работното място.
Не вземайте нищо от компанията, не си струва. Или някой ще ви натопи, или ще ви накарат да платите. Нищо чудно и да заведат иск срещу вас в съда.
Почистете дигиталните си отпечатъци. Може би е добре да изтриете кеша на браузъра си, както и запазени ваши пароли в сайтове, които ползвате. Изтрийте персоналните си файлове, които нямат връзка с работата ви. Не изтривайте обаче информация, засягаща дейността ви в компанията и която е собственост на компанията.
Бъдете честни и се опитайте да запазите позитивно отношение. По време на изходящо интервю (ако има такова) се опитайте да предоставите информацията, от която колегите ви имат нужда, като давате професионални и простички отговори. Не използвайте срещата, за да нападате или обвинявате колегите, шефа си или работното място. Ако искате да направите добро впечатление предложете помощ на бивши си шеф, за да обучи новия ви заместник или да преразпредели работата.
Бъдете на разположение и поддържайте връзка с колегите си. Така ще може да следите новините в компанията и в бранша, като държите вратата отворена за евентуално завръщане.
В наскоро проведено проучване в САЩ около 60% от наемните работници споделят, че имат намерение да напуснат сегашните си работни места в момента, в който икономическата ситуация се стабилизира... Звучи изкушаващо да се възползвате от тази информация и да скръцнете със зъби на шефа си след такива цифри, особено ако планирате скоро да си смените работата. Но начинът, по който си тръгвате от една компания, може да има дългосрочно влияние върху кариерата ви и личния ви живот.
Сигурно може да измислите много подходящи начини, но ето няколко идеи от нас:
Бъдете подготвени. Прегледайте договора си преди да обявите, че напускате. Припомнете си политиката на фирмата, отнасяща се до оставки, обезщетения, връщане на фирмена собственост и изплащане на неползвани отпуски. Добре е да се поинтересувате каква информация може да бъде предоставена или да стигне до бъдещия ви работодател. Ако вече имате друго предложение за работа, то е добре да е в писмена форма, преди да подадете предизвестие за напускане.
"Използвай или губиш". Ако не сте използвали отпуската си може да го направите преди да подадете предизвестие. Тя ви се полага по договор и по закон – или я ползвате или трябва да ви бъде изплатена от работодателя. Но така или иначе някои работодатели могат да ви откажат. От друга страна, ако не искате да нажежавате обстановката и да си влошавате отношенията с компанията, не обявявайте напускането си веднага, след като сте се върнали от отпуска.
Бъдете културни и стилни. Важно е за вашата кариера. Помолете за среща с шефа си, минавайки по каналния ред. Бъдете подготвени какво ще кажете. Бъдете откровени и директни, като в същото време се държите любезно. Може да предложите помощта си за хората, които ще ви наследят, за да улесните процеса на преход. Или да попитате шефа си по какъв друг начин може да сте от полза. След разговора с него напишете и подайте официално писмо (на хартия) за напускане, с отбелязани последния ви ден и предложената от вас помощ за бъдещите ви заместници. Запазете копие. Счита се, че стандартното едномесечно предизвестие върши работа, но ако сте работили в компанията по – дълго (над 4-5 години, например), ще е добре да предвидите по-дълъг срок. В същото време трябва да сте готов и да напуснете веднага – някои компании имат такава политика и не допускат оставане на работното място.
Не вземайте нищо от компанията, не си струва. Или някой ще ви натопи, или ще ви накарат да платите. Нищо чудно и да заведат иск срещу вас в съда.
Почистете дигиталните си отпечатъци. Може би е добре да изтриете кеша на браузъра си, както и запазени ваши пароли в сайтове, които ползвате. Изтрийте персоналните си файлове, които нямат връзка с работата ви. Не изтривайте обаче информация, засягаща дейността ви в компанията и която е собственост на компанията.
Бъдете честни и се опитайте да запазите позитивно отношение. По време на изходящо интервю (ако има такова) се опитайте да предоставите информацията, от която колегите ви имат нужда, като давате професионални и простички отговори. Не използвайте срещата, за да нападате или обвинявате колегите, шефа си или работното място. Ако искате да направите добро впечатление предложете помощ на бивши си шеф, за да обучи новия ви заместник или да преразпредели работата.
Бъдете на разположение и поддържайте връзка с колегите си. Така ще може да следите новините в компанията и в бранша, като държите вратата отворена за евентуално завръщане.